Alla inlägg under september 2009

Av Yvonne - 30 september 2009 20:11

Idag var det ruggigt kallt om fingrarna när isen skulle skrapas bort från vindrutan, andra gången den här veckan. Sen fryser man som en liten gris och sätter på allt som kan få igång värmen, och så iväg till jobbet.

Väl där vill man inte gå ut för bilen är så varm och ute är det kallt, kallt, kallt. Om man ändå hade blivit taxichaffis.Obestämd Fast, då hade man ju varit tvungen att hoppa ut för att hjälpa till med väskor, öppna dörrar, hålla i käppar mm. Eller har man slutat med det numer, tanken kom flygande bara. Tänk att få åka omkring i bilen hela tiden och lyssna på talböcker, nä det är nog inget för mig trots allt.

Imorgon måste Mollberg i badet och fixas till för sin resa till Sunne, tillsammans med syster Zmollie och Nymanfyman naturligtvis. Volvon ska transportera element från någonstans till lilla gröna huset, dvs mitt, så den får inte följa med den här gången, vi åker Toyota, yeah. Den har lite svagare motor säger Susanne, men vi har ju inte bråttom så det blir nog bra. Positivt tänkande, eller va?

På tal om tänkande, jag funderade på hur man blir i olika bilar och vad folk tänker när dom kör förbi, jag vet ju vad jag tänker, ibland då förståsSkrattande 

Naturligtvis känner man sig lite annorlunda när man sitter i en ursnygg, läcker och ball bil, det är helt klart

Och, vad tänker då den som inte åker med utan bara tittar in i förbifarten från sin Volvo t.ex;

Wow, snygg bil, synd på ruggugglan som sitter därCool, eller??

Visst var den rolig, tanken alltså, för så är det väl inteFoten i munnen. Får fundera vidare på detta ett tag. Snart stundar dagen S, som i Sunne. 

Lite ögongodis!!!

  

Av Yvonne - 29 september 2009 20:49

Skrapade is från vindrutan imorse och konstaterar kallt (ha ha) att nu är det dags, höst på riktigt och snart kommer väl de första snöflingorna singlande. Så kul förresten, jag måste ut och shoppa vinterstövlar, och kanske en jacka eller dylikt. Kanske ska sticka den där halsduken jag pratade om igår.

Nu har jag börjat "hjärntvätta" mig själv; måste köpa batterier till hundarnas halsband, måste köpa batterier osv.

Visserligen har dom reflexsele, men jag tycker det är lite mysigt när dom blinkar lite också där i mörkret. Jag själv går omkring i SKK's jacka med reflexväst där det står CREW på ryggen, tänkte inte på det (mannens gamla avlagda) men å andra sidan tillhör jag ju crew på Rotevägen i Skokloster, det finns ett ok matställe där, i mitt kök alltså. Glad

Vår nya hallmöbel togs i besittning ganska snabb, dvs Nyman gillade pallen med den mjuka dynan och så finns det stöd för huvudet, så bra allt blev. Dammsuger som en galning så att det inte ska bli för smutsigt, den är ju vit, nästan då. För någon vecka sedan upptäckte han jag delar morgontidningen med att någon, läs Nyman, har flyttat upp på det lilla bordet. Bra utsikt där, tydligen, farsan Mollberg får ligga på pallen med den nu något lite mer gråvitaktiga dynan.

Ja, sen kan jag väl fundera lite på varför inte jag upptäcker sådana saker, går som en halvblind höna genom livet. Kanske ska ta mig en tur till optikern, det var ett tag sen nu.

Blev en kortis idag, ha en skön kväll imorgon väntar nya utmaningar.Oskyldig


  

Av Yvonne - 28 september 2009 21:06

Har funderat lite på det här med handarbete, jag tycker faktiskt att det är kul, när man har tid alltså. Förstår inte riktigt var den har tagit vägen  (tiden alltså) för jag har aldrig något överskott av den längre. Men till vintern tänker jag sitta framför TV:n och sticka, har lite påbörjade projekt som jag nog måste göra klart.

Men det var inte det jag skulle komma till, utan virkning. Så här ser jag det:

Stickar man blir det oftast något ganska snyggt, t.ex tröja, en läcker halsduk, man kan faktiskt tillverka div. braatthagrejor som dessutom är ganska ok.

Är man lite händig kan man dessutom sy lite gardiner, eller något lapptäcke osv.

Ja, och så var det då virkning, och då undrar jag lite lätt, varför virkar man så fåniga grejor. Satt och bläddrade i någon tidning där det fanns mönster på sadelskydd (till cykel alltså). Den var virkad i klara färger och mitt bak satt det en ros!!!!!! Men hallåååå, säger jag bara, vem i helskutta vill cykla omkring med en lila ros i röven. Hur snyggt är det på en skala, jag saknar vokabulär.

Sen kunde man också förfärdiga små fodral till sina medicinburkar och, hör och häpna, till blomkrukorna. Är det nå't fel på ytterkrukor och hur ser det ut när man har vattnat så det runnit över ett par gånger ????Rynkar på näsan

Inget fel på virkandet direkt, men finns det inget bättre, grytlappar t.ex

Ja, det var dagens fundering och jag undrar lite stilla om Anna Anka har något att säga om detta?

Under tiden handarbetar jag vidare med Mollbergs & Nymans pälsar, idag fick Nyman bada och lite trim blev det också. Tror inte att han uppskattade det så värst mycket, han gjorde ett bra försök att tassa ut så försiktigt som det bara gick, måste vila på gräsmattan först faktiskt.

  


Tisdag, onsdag och torsdag to go!! Sen Sunnehelg, yeaaah!!Cool




Av Yvonne - 27 september 2009 21:40

Idag blåste det full storm och inte så varmt var det heller, jag hade äntligen rätt klädsel för en längre promenad. Det är ju så att förr eller senare prickar man ju rätt, om man kör med samma klädsel förstås. Det gör inte jag, försöker då och då vara lite snobbig, vet inte riktigt hur jag lyckas för jag möter sällan någon därute i bushen.

Ett annat problem idag var ju blåsten och då är det så jobbigt att ringa, eftersom den man pratar med inte hör ett dugg, så det blev till att vara tyst en hel timme+lite till. Ja, pratar visserligen lite med grabbarna men dom är inte så intresserade, dom springer ju runt och läser "Naturbladet".

Så jag gick faktiskt och funderade på alla gånger man inte gör riktigt rätt, eller inte säger riktigt rätt och hur tokigt det faktiskt kan bli ibland eller jämtOskyldig. Hur tänkte jag då, eller hur i hela faderuttan kunde jag göra så. Nu är det ju så att det nästan, inte jämt, men nästan alltid blir roligt. Så jag gick där och fnissade för mig själv medan jag vandrade min mil på Upplandsleden.

Ska köpa mig en stegräknare tänkte jag, skulle vara kul att se hur långt man hinner på en veckaObestämd. Sen börjar jag min träning på gymmet igen, det tar alltid lång tid att peppa mig tillbaka till maskinerna. Det brukar vara dags när min axel ger sig till känna och nu har jag dessutom "trumpetat" ut det här också, att man aldrig kan hålla sig.

Men som alltid när vi traskar där blir jag så himla glad över att jag får ha dom, mina grabbar, vad gjorde jag utan dom. Suttit framför TV:n och blivit fet, dessutom hade jag inte gjort allt det roliga som hör hundlivet till och inte träffat alla goda, trevliga och roliga vänner.

Nu blev det väl så bra som det någonsin kan blir, idag iaf. Jag tror jag slutar här och hoppar ner i lopplådan som någon skrev i Facebook (inte jag).



  

Av Yvonne - 26 september 2009 00:52

Så var det fredag igen, gör inget, jag tänker sova, eller var det så att jag tänkte men det blev inte så. Vem i hela fridens da'r kan sova av ett gäng illaluktande pussar som dessutom kittlas. Kikar upp och ser två som kollar ner, hej matte, va' kul att du är vaken, så kul var'e väl inte, egentligenObestämd

Som alla andra gånger är det bara att inse att det berömda slaget är förlorat, men en ledig dag tillsammans med hundarna är inte helt fel. Vi börjar lite lojt med fruktost, jag lägger ner lite tid på den och sitter framför TV:n och njuter, killarna har kissat och jagat upp grannens katt i ett träd så allt är frid och fröjd. Sen tar vi långa rundan, härlig dag och jag har för mycket kläder på, svettas som en gris, men blir för kall när jag tar av mig. Som vanligt mao, alltid fel kläder på, hur man än bär sig åt. Men jag njuter av min prommis och det gör hundarna också, och medan dom fräser runt och sniffar och nosar ringer jag en vän för att störa och höra hur det är... Nu fick jag till det Flört

Vi ska till Sunne nästa helg, hoppsan vad tiden rinner iväg, är det redan dags. Jag blir så glad, tänk en hel helg tillsammans med tjejerna, god mat, gott vin, ett gäng hundar och kanske lite fint väder eller...?

Strunt samma, blir det kallt och vått har vi brasa inomhus, och vin.. Det är så fantastiskt vackert där, jag älskar verkligen Sunne och vår årliga helg där. Låter som vi har gjort det en herrans massa år, det är andra året, men vi kanske får till det så det blir en herrans massa år så småningom. Ska göra vad jag kan.

Förra året satt vi ute i solen och pratade och drack vin, helt plötsligt upptäckte jag att vi satt och trimmade, vet inte hur det gick till. Kan det vara ett beteende tro?

Imorgon måste jag göra en uppdatering av mitt kylskåp, det är tomt!! Tänka sig, hur gick det till?

Jag sover på saken, till nästa gång, ha ett bra liv!

  

Av Yvonne - 23 september 2009 23:35

På min eftermiddagsprommis med hundarna hör jag; hallå hallå, du, va' heter du nu igen?

Det var Linus1 med Linus2, Linus3, Lukas och Emil, undrar vad dom gjort för ont som inte fått heta Linus. Kan iofs bero på att dom är bröder med Linus1 och Linus2 eller hur det nu var.

Sen måste vi diskutera var hundarna ska bajsa, varför måste dom gå i skogen och det viktigaste, var är bilen nu och brukar hundarna åka i bilen.

 Bilen=Porschen och jag förklarar att den snart kommer hem men att den är ute och åker just nu?????

- Jaha, kommer den snart

- Ja, det gör den

- Då väntar vi här, på bilen och så ställer dom sig med snyggt mitt i vägen med cyklar och gu' vet vad

Gör det ni säger jag som slipper undanSkäms, det är inte lätt att komma undan ett gäng  5-6 åringar. Det finns mycket som ska redas ut.

Får se om maken lyckas fräsa in i garaget fort nog, slita åt sig grejorna och kasta sig in i huset innan dom hunnit fram. Spännande, men det kan gåObestämd

Kramar & sov sött, ett kapitel till på min deckare (den tyska ni vet, galet, vilket jäkla idé) hur knäpp får man bli??

Av Yvonne - 22 september 2009 22:01

En vän ringde och berättade om konstiga ljud dom hört i skogen under en promenad i densamma, skogen menar jag alltså. En av hundarna fanns någonstans därute där det även prasslade och lät konstigt, samt att hunden skällde på ett annorlunda sätt. Hon frågar mig: vet du hur björnar låter egentligen, höll nästan på att testa ett rytande men kom på att det är väl inte björnar som ryter, brölar inte dom??

Detta frågar hon en stockholmare som föddes med högklackade skor, vaCool

Det var då jag kom ihåg det där som jag inte riktigt kan släppa, fastän det är 100 år se'n.

Min kompis och jag fick åka upp till hennes moster och morbror i Härjedalen en sommar. Jag var som vanligt väldigt trött på mina föräldrar och den här gången släppte dom mig. Vad kunde jag hitta på uppe i fjällen långt ifrån ära och redlighet (hmm, svårt ord)

Nåväl, fäbovallen låg vackert vid en myr ganska högt över havet tror jag mig minnas. Träden var i alla fall inget att hänga sig i och så fanns där en gammal moppe som vi fick flänga runt på. Det fanns naturligtvis ett dass, inget ovanligt eller hur, men dasset saknade dörr så där satt man och tittade ut medan man gjorde vad man skulle. Helt ok eftersom vi var i den åldern då man går på dass tillsammans.

Till saken hör att min kompis moster talade om att det gick en björn runt i närheten så därför lockade man hem korna varje kväll. Den hade försökt ta sig in i lagårn, sa hon och visade oss på rivmärken på dörren och på väggen. Vete tusan om hon drog en vals eller, men så var det och kossorna tog vi hem varje kväll.

Till saken, en sen sommarnatt satt vi och filosoferade ute på dasset när någon av oss kom på; vad gör vi om björnen kommer när vi sitter här utan dörr som vi kan stänga...Förvånad 

Tja, den enda vägen ut är ju genom hålet ner i... Naturligtvis fnittrade vi så in i bänken så vi faktiskt höll på att trilla ner på riktigt. Men tänk om björnen kommit, jag skrattar fortfarande, tänk va kul lite skitprat är.

Vi såg aldrig till björnen, den satt väl på rumpan någonstans i skogen och kollade in mig när jag körde omkull med moppen. Det var ett kul sommarlov iaf.

Kram på er och sov söttOskyldigska läsa vidare i min tyska deckare.


  

Av Yvonne - 21 september 2009 21:54

   Men strunt samma, det vettiga kommer i små doser mitt i allt annat icke vettigt, om man så säger.

Känner mig lite slak idag, för i lördags fick jag det här årets värsta migränanfall, jag hoppas iaf att det var årets värsta, för det där vill jag inte göra om.

Där satt jag och maken vid köksbordet och skulle mysa, solen sken (lös höll jag på att skriva, finns det ett sånt ord?) vitt vin i glasen, hummer och ostpaj på tallriken, mmm eller hur.

Tur att det var hummer för annars hade jag inte fått i mig något, men sen var det tack och go'natt, dvs att jag ska sova i soffan för jag vill absolut inte ligga i sängen och ha tråkigt. Snälla du, säger min omtänksamme man, du mår mycket bättre om du lägger dig i sängen och försöker sova. Jag vägrar, jag ska lyssna på "vaddetnuärpåTV", tror att jag kan vara en nog så besvärlig sjukling när jag tänker till, isch! Min migrän hänger i sisådär tre dagar och jag tycker förfärligt synd om mig själv. Nåja, nu är det bra så nu pratar vi inte mer om det. Men hummer är så gott så att jag bara dööööööööööör och det blir förfärligt god soppa av den också om man nu vill försöka med det.

Ja just det, TV-bänken kom idag och chaffisen fick vänta tills jag skurit upp paketet och kollat att den verkligen var svart. Förlåt mig, det var han som fick den stor äran att skära upp och sen inspekterade jag. Det var ju så att den skulle komma samtidigt som soffan men si det gjorde den inte, och när jag satte lite press på säljaren kröp det fram att han glömt beställa den, men då bjuder jag naturligtvis på utkörning sa han glatt.

Det är klart att du gör, sa jag precis lika glatt, hade inte förväntat mig något annat. Ska gå ner och kolla på någon typ av kompensationGlad. Men det vet han inte om än. 

Ha' det så länge



Ovido - Quiz & Flashcards