Alla inlägg under juli 2009

Av Yvonne - 30 juli 2009 19:13

Idag var det shopping, svärmor och jag åkte till Enköping, lite snällare tempo än inne i storstan. Lyckades klämma in oss till urmakaren precis innan han skulle låsa för lunch, måste byta batterier på mannens klockor, just det klockor, han alternerar (fina ord jag kan, va) ibland. Efter det in på en liten mysig delikatessaffär där svärmor handlade present till blivande 80-åring och jag köpte kaffe och Åre-choklad. Sprang lite ut och in i affärer men hittade inget som passade förutom ett litet fat till mina dressingflaskor, kände mig nöjd, äntligen!!

Nymalet kaffe doftar, hela bilen stank, kaffesuget blev för stort så vi blev tvungna att fika vid världens minsta hamn, tror jag det kändes så iaf.

Sen blev jag omdirigerad till Bålsta för att köpa färg (till huset) och där gjorde jag ett litet fynd, hallmöbler i färgaffären!!!

En timme efter hemkomst upptäckte någon att det faktiskt var det, ett fynd alltså. Skönt att det äntligen finns något vettigt i hallen:-)

Idag blir det grillad lax, kokt färskpotatis och basilikaaioli, va' tror ni om det. Om jag har tur blir det lite vitt vin också.



Av Yvonne - 29 juli 2009 22:44

Idag har jag inte gjort något särskilt, förutom att jag åkt runt och jagat gräslök till matjesillen!

Ner till affären, till tomatgubben, in hos ägg-Aina och ingen hade gräslök, så vi blev utan.

Spelar roll, svärmor och jag kom hem med 2 l jordgubbar (svenska) 2 l hallon (svenska), en knippe rödlök (färskt och svenskt), 2,5 kg färskpotatis, 1 karton ägg (fäääääääärska, Agda hade precis värpt) så lite nytta gjorde vi allt.

Sen promenerade jag nästan 2 mil med hundarna, efter den pärsen kändes det lite motigt att göra något mer seriöst, så vi löste lite korsord och drack  vin, tänker så mycket bättre då:-)

Solen sken hela dagen och jag är hittills väldigt nöjd med min semester och så småningom får Mollberg sin korg. Jag tar Svenstavik nästa år.

Här kommer en bild på soffan, bilden tog jag i affärens mörka lokaler, men jag lovar, den är fin och vräkvänlig.

Hej hopp i sommarnatten!!



Av Yvonne - 28 juli 2009 22:24

Idag tog jag ut den ur garderoben och tog mig en funderare, ja klänningen alltså, den jag ska ha på lördag. En ljuvlig, ljungrosa skapelse med volanger och rosett någonstans ovanför min icke existerande midja. Kommer jag att se ut som en bakelse tro (fnissar)?

Benen är hyfsat bruna faktiskt, brukar inte ha något större problem med det. Men.....jag har ränder på fel ställen över axlarna, "bonnabränna" sa min arbetskamrat att det hette, jag säger bara en sak, suck!!

Tunna axelband på klänningen, tjock breda ränder på mig, fel sak på sig när solen bränner som värst.

Jag frågande en av mina bästa vänner vad han tyckte om det hela och även han tog sig en funderare medan han såg ut så här:


Av Yvonne - 27 juli 2009 22:47

Idag, måndag hårt schema, full fart framåt.

Först till stan för att ögonlysa hundarna, lyckades gneta åt mig en tid, dessutom hos Eva som jag förföljer allt eftersom hon flyttar på sig. Hon är bäst, så himla trevlig och kul och hundarna gillar henne och hon dom. Hon berättade om sin pudelflicka som krafsar på folk om hon inte får sitta vid fönstret när dom åker mellan Uppsala och Stockholm, måste hålla ordning på stationerna.

Efter det gjorde jag slag i saken och beställde en TV-bänk, på samma ställe där jag köpt soffan. Var tvungen att mäta en gång till för att se så vi får in alla grejor som jag tänkt, det blir nog bra.

Sen vidare för att köpa expot till hundarna, dragon och lammkotletter till oss tvåbenta, inte på samma ställe då, förstås.

När jag kom hem stod grannskapets pärla på uppfarten för tvätt och div. andra saker typ "gnuggaingöraskinandeblank-medel", sånt är ett måste på snygga bilar, det ska glänsa.

Sen iväg igen för att veckohandla eller vad det nu blev, tid tog det och jag höll på att frysa ihäl både på grönsaks- och mjölkavdelningen. Hade så bråttom ut så jag fick springa tillbaka flera gånger efter grejor jag glömt, tur att jag skriver lapp.

Efter middagen somnade jag i fotöljen, maken i soffan och hundarna på en dyna. Det var ju himla bra, för nu är jag pigg som en mört, jag bakar en blåbärspaj så länge.



Av Yvonne - 24 juli 2009 23:23

Sanering alltså.

Skittråkigt, men allt eftersom börjar man bläddra i fotoalbum, hitta små fåniga lappar, div. konstiga noteringar och gamla räkningar. 

Hade jag verkligen så långt hår. Varför kommer man inte ihåg sånt?

Var tog den kompisen vägen, osv.

Sen rensar man vidare, kastar gamla tidningar, river gamla kvitton, sorterar och sätter in i pärmar.

Järnplåtar va' damm det blir, kan det verkligen stämma, har jag inte dammat här. Jag får köpa ny bokhylla, dammfri...finns det sånt?

Jag tror att någon sagt att det är enklare att sätta in allt så fort man kan, men jag tycker det är så mycket roligare att lägga det i en liten hög som man sen städar undan för att bygga en ny liten hög osv. Sen går åren och högarna blir fler och fler, som man stuvar undan lite här och där. Mer spännande så faktiskt, varför göra det enkelt.

Nästa vecka kommer min svärmor och hälsar på, det ska bli kul att rå om henne lite. Vi planerar lite luncher, lite shopping och lite allt möjligt, hon är värd det, jag med för då får jag shoppa lite, det är ju ganska skoj och jag är nog ganska duktig på det, om jag tar i.

Mollbergs korg är borta, den fick ett sånt stort hål i botten av allt bäddande, så till slut fick den helt enkelt inte vara med längre. Mollberg har lagt in en protest och trots att jag lovat en ny försöker han varje kväll titta bort Nyman från hans.

Nyman lägger sig med ryggen mot honom och låtsas att han sover, då tycker stackars Mollberg synd om sig själv och sätter sig vid grinden. När jag passerar säger han; matte jag har ingenstans att soooooooova!

Blir jävligt varmt med två hundar i sängen!

Maria, kommer den snart?

Sista kissrundan avslutades med en god jakt, grannkatten hade irrat in på fel tomt och då går det som det går. Mollefjoll kom tillbaka med hög svans och glad hållning; var jag duktig nu matte.

Det var du mitt gullhjärta:-)




Av Yvonne - 24 juli 2009 00:02

Långpromenenad och då kommer tankar och funderingar. Så här är det, jag går nästan alltid klädd i shorts och linne under sommarpromenaderna (ett av de längre orden jag hittat på). När det är svalare åker fliesvästen på, ni vet den gula och blå, World dog show 2008, jävligt ful men attans så praktisk. Vad jag funderar på är hur i all sin dar det kommer sig att jag är jättevarm men ändå svinkall när jag känner på armar och ben. Får nog göra slag i saken och ta reda på detta, får inte riktigt ihop det, eller finns det en enkel förklaring?

Igår, när jag var absolut längst bort, längst ner, längst ut så slutade solen att lysa och den som hade ansvaret för kranen satte på den, visseligen på "sommarregn, stril" men ändå. Det är ingen idé att försöka söka skydd, gick bara vidare och försökte se ut som det inte alls är så blött som det ser ut, ha, Dom som åker förbi och plöjer genom vattenpölarna så det sprutar och har vindrutetorkarna på högsta hastighet, dom ler och det gör jag med. I det stadiet är man så blöt så man ger upp bara och så blir det kul. Det är ju inte första gången dom garvar åt mig, inbillar jag mig. En vacker dag kommer jag att uppföra mig som den dam jag är (yeah!!) Under tiden bjussar jag på min blöta genomdränkta varelse, med två kurande hundar som försöker komma hem så fort det går, med en viss värdighet inbillar jag mig.

I det stora hela njuter jag av min semester, vädret kan man inte göra något åt, men ett gott glas vin, en bra film och en god bok (efter promenixen)är ju inte dumt det heller. Just i den ordningen, film och bok går alldeles utmärkt att kombinera och dom behöver inte alls handla om samma sak, ett öga i boken och ett på TV:n det blir bra.

Idag ägnade jag mig åt, promenad, matlagning och idéellt arbete, stavas det så?

Nu är klockan mycket och jag tänkte köra ut min kära fyrbenta för en nattkiss, undrar om jag lyckas.

Nästa: Norrköping-Nyköping

Sweet dreams:-)

Av Yvonne - 19 juli 2009 19:55

Vi nådde inte riktigt fram igår, men vi fick gå in i stora ringen och känna på gräset och det är inte dåligt. Men BIR-veteran och placering i bästa hane är jag jättenöjd med. Torbjörn Skar (domaren) gav mig lite råd och det uppskattade jag verkligen, ibland ser man inte sina fel, jag menar även solen har sina fläckar:-)

Jag fick snylta in mig hos Åsa och Ulla som hade med sig kaffe, nybakad kaka och pastasallad för ett helt kompani, tack snälla ni:-) Hur bra kan det bli? Att sen solen sken hela dagen gjorde ju inte saken sämre, det betyder mao att jag spenderade dagen tillsammans med goda vänner som såg till att jag inte svalt ihjäl, såna vänner tänker jag vara rädd om.

Åsa, Wille är min lille favvo, ska dessutom träna på vem som är vem av Sigrid och Hedvig, ska det va' så svårt.

Men idag gick luften ur, vaknade visserligen kl 06.00, med hjälp, någon stod med tassarna i brösten och hojtade "halloj, du har försovit dig"!! Naturligtvis tror man att det är kissnödigt och stiger ur sängen, men icke. Skutt in i köket, "jabba jag fick upp henne", hungrigt var ordet, har vi åkt på det förr eller...?

Serverade maten, satte på TV:n, lindade in mig i en filt för att kolla in något bra, somnade sött. Fick fruktost vid 12-tiden och morgonpromenaden gick av stapeln 13.30 Tillåter mig att ha en svacka då och då, ganska skönt faktiskt.

Javisstja, glömde ju att: Mia fotade, Chottis kom med goda råd, Anders och Ann tog hand om Mollberg medan jag virrade runt och gjorde inte så mycket, och Malin såg till att jag fick ost och kex, det är härligt med hundutställning.

Sist men inte minst, Marrami's Hillary Duff (Nymandotter) åkte hem med  med Bir-rosett och jättefin kritik. Grattis till matte och husse!!

En sommar utan hundutställningar, det bara finns inte:-) Det är livet det!!

Av Yvonne - 17 juli 2009 11:50

När jag gick till bilen som stod nästan alldeles ensam på parkeringen hade jag lust att göra ett sånt där hopp och slå ihop klackarna. Jag var glad i hela kroppen, nu har jag semester!!!

Nu gjorde jag inte så, för det passar sig inte med höga klackar och snäv kjol, så det blev inge skutt, bra tror jag:-)

Med tanke på att jag faktiskt inte håller mig på benen alla gånger.

Firade med en kaffe latte och hundarna fick varsitt märgben, bra för deras tänder, vad kaffet är bra för det vet vi ju, mitt humör blir så bra.

Mollberg ligger i gräset och gonar sig, tänker inte bad honom förrän ikväll, gör jag det nu kommer han säkert att hitta något att rulla sig i.

Nu blev jag plötsligt lite nervös kände jag just, har inte varit i Köping på utställning, det ska bli jättekul. Har bokat plats i Åsa's tält, det känns tryggt.

Nu kommer solen att lysa över hela Sverige, jag har ju semester och gör den inte det har jag semester iaf.



Ovido - Quiz & Flashcards