Alla inlägg under augusti 2009

Av Yvonne - 31 augusti 2009 18:21

.. jag har förflyttat mig från "uschnuärsommarenslutigen-perioden" till "åhvadunderbarhöstenär-perioden".

Som vanligt finner man sig i det och inrättar sig efter kalla fakta, hmm.

Vad ska man annars göra undrar jag, gå och hänga sig i närmsta enbuske kanske. Men det går ju inte för då får jag inte vara med och längta efter nästa sommar. Sen har vi ju lite roliga utställningar kvar, och vi måste ju gå ut i skogen och leta efter trattisar för dom är ju på gång nu. Dessutom har jag lovat mina syskon att vi ska samla ihop oss (hur nu det ska gå till) och träffas med respektive, sen är det nog en massa andra saker som jag också måste göra.

Ja, så det går inte an att hänga sig nu inte, och om sanningen ska fram gillar jag årstiderna det är bara det att det skulle vara kul med lite mer jämvikt i det hela dvs ett par månader sommar till + lite fler veckor semester.

Känner att jag inte är ensam om det önskemålet, tror att det är fler som kan tänka sig lite mer semester.

Syrran, det här handlade jag medan du och jag löste världsfrågor och inrikespolitiken i Chile, puss!!

..och kära vänner ha en bra fortsättning på livet, så känner jag idag, efter en promenad i skogen, en vända till Arbetsförmedlingen (tvunget) och en massa besök här och där på väg hem:-)



Av Yvonne - 30 augusti 2009 22:36

Oops, förlåt, så pinsamt.

Skulle bara prova mattes nya tulpanstövlar.


Av Yvonne - 30 augusti 2009 21:20

Stod i köket och fixade lite när jag hörde att någon av mindre storlek gråta och ropa på mamma, jag antog att mamma var på ingående.

Det var hon inte för det blev mer och mer desperat där ute.

-Är det ingen som äger den där ungen, undrade jag, hoppade i ett par skor (ganska snygga faktiskt) för att kolla. Ute på gatan hittade jag ett stycke barn som tjuter och en cykel i diket.

-Lilla gubben, har du slagit dig?

-Näääääääee, svarade det snoriga och rödgråtna barnet.

-Varför gråter du då, frågvisa jag.

-Linus har åkt ifrån mig och jag vill att min mamma ska komma, wäääääeeee!!!

-Men du, mamma hör inte dig härifrån, säger glädjedödaren dvs jag.

-Va, det snoriga och rödgråtna barnet tystnar.

-Hon kan inte höra dig, du är för långt borta från erat hus. Hoppa upp på cykeln och åk hem igen. Duktig pojke!!

Snabbt som ögat hoppar han upp på cykeln och far iväg, när jag nästan är inne hör jag, wäääääeeeeee, maaaaaaaaaaamma!

Dom är för söta dom små liven, det är lite svårt att tänka sig att om ett par år är även han jättelång, har 47 i skor, finnar i pannan och en skrovlig röst.

Men idag fick min granne trösta sin ledsna, snoriga Emil som inte slagit sig utan bara var arg för att Linus åkt ifrån honom. Undrar vilken av dom det var, det finns nämligen 3 st Linus på min lilla gatstump.

Jag tycker det är ganska skönt att du inte kräver någon cykel säger jag till Mollberg som suttit i lugn och ro och tittat på.

Väl inne igen såg jag till att det blev inbakad lammfilé med kantarellstuvning och sallad till middag. Det var faktiskt inte fel.

Imorgon är det måndag och jag är ledig.




Av Yvonne - 28 augusti 2009 22:00

Tog mig en litentripp igår, till Örebro eller Klockhammar eller var var jag.

Hade en jättetrevlig kväll tillsammans med Västeråsgänget, Örebro/Karlskoga/Nora-gänget och Skoklostergänget (det var väl jag då).

Maria Borg (VD) hade med sig en affenvalp som var det mest bedårande jag sett på länge, liten, gullig och med ett j---a humör. Måste erkänna att man kan bli lite full i skratt när man ser någon som är så liten, har uppnäsa, små pyttetänder som man visar medan man morrar ordentligt, typ lejon, vad tror man om det.

Vi åt gott, skrattade mycket och diskuterade hundar, hundar och hundar. Det ger mycket att umgås med vänner, kan vi göra om det här tjejer, jag blir så glad. Jag kan faktiskt försöka prata lite mindre, tyngdpunkt på lite.

Lyssnade klart på Arne Dahl på hemvägen, det fattades något på slutet, hoppas att förklaringen kommer i någon annan bok av honom. Det brukar göra det.

Räknade ut att jag gjort en tripp på ca 40 mil för att inspektera Annelie's hus. Det är ju bara ett stenkast och så lång tid tar det faktiskt inte att köra, fast jag läser inte så bra på skyltarna.

Hon har lagt ner mycket arbete och det har blivit fantastiskt fint, skulle lätt kunna bo där.

Har mycket tankar i huvudet just nu, ibland måste man ta beslut. Jag är bra på sånt, det  brukar bli rätt för mig och det är ju det som räknas.

Ser fram emot ett par lediga dagar, ska gräva ut runt rosorna, trimma hund, mysa och mysa. Vi har några veckor kvar till Höganäs och Helsingborg, det gäller att pälsen är lika fin som på Lida och Vallentuna, vi talar om Mollberg alltså.

Tror att jag bör vila lite och sova, jag kan börja med att läsa ett kapitel på min tyska bok, jag kommer att somna snabbt som ögat.

Tack och hej, och ha en härlig helg



Av Yvonne - 26 augusti 2009 21:37

Jag älskar hösten, och någonstans vaknar mina instinkter. Snart är det vinter och här ska samlas. Jag är helt övertygad om att jag på något vis är besläktad med ekorren, eller om jag varit en i ett tidigare liv.

Varje morgon, ja nästan då, fräser jag iväg med god fart till stan och jobbet. Nåja, fräser och fräser, jag vill påpeka att det glunkas i buskarna om att det finns poliser som ser till att fräsandet inte tar för stora propotioner så jag håller mig inom ramarna, bäst så. Bilresan in till stan, Stockholm i mitt fall, tar ca 1 timme. Resan tillbaka hem tar ca 3 timmar, jag förstår att vissa funderar och jag ska förklara, så här är det. Farten och stäckan är densamma, men på hemresan åker jag in till diverse kylskåp, uthus och lador där man kan köpa sådant som man behöver, till vintern då.

Första stoppet är hos Aina (har nämt henne förut) hos henne köper man ägg, potatis och lamm (lite senare på hösten).

Sen åker jag vidare till "Tomatgubben" som säljer tomater då givetvis, och gurka, rädisor, squash, krondill bl.a mm.

Sist men inte minst, "Kål-Kalle" och där köper jag just nu bondbönor, vaxbönor, gröna bönor, lök (gul och röd), purjolök, persilja, dill, morötter, broccoli inte att förglömma och så lite blommor om man skulle känna för det.

Det är så mysigt med närodlad mat och sen känns det lite pittoreskt att fräsa runt (nu är jag där igen) och samla för vintern. Det är just det jag gör, rensar, spritsar, förväller och fryser in. Känner mig attans så nyttig och vet med säkerhet att vi inte kommer att svälta ihjäl den här hösten heller tack vare mig.

Betalar gör jag ordentligt i kakburken som står utställd, skulle inte komma på tanken att stjäla. Jag är ärlig jag, det är väl ett drag som jag inte har gemensamt med ekorren, den lille boven.

Kram och hej!!

Av Yvonne - 25 augusti 2009 21:15

En vanlig dag kan vara alldeles väldigt vanlig, det var en sån dag idag.

Min klocka ringde jätteilsket och det tog tid innan jag fattade att det var jag som skulle upp. Eftersom jag har lite mer ledigt numer känns det fortfarande som jag har semester, solen sken ju.

Tror att bilen körde alldeles själv till stan, den är så duktig, jag bara åkte med. Lyssnar på en jättebra bok igen, av Arne Dahl, förresten lyssnar jag på fler samtidigt, har en i trimrummet också så här gäller det att hålla isär mördare och ligisterna. Dessutom, kära ni, har jag tagit mig till kapitel 3 i min tyska deckare. Jag är ringrostig och det går sakta, men jag gnetar på (kan man säga så?). Lite kul tycker jag allt det är.

Har nog gått mer eller mindre i sömnen idag på jobbet, hade svårt att sluta gäspa och för att göra något åt saken vräkte jag i mig en kaffe latte samtidigt som jag glufsade i mig en påse Å Polly va' gott!!

Resultat: illamående och ont i magen, tack för det.

Visstja, glömde att "plåta" stövlarna, gör det imorgon. Lovar, dyrt och heligt.

-Eva, tänker på dig och Dixie, hon har det bra nu, lilla hjärtat.

-Åsa, lycklig resa imorgon (onsdag) hälsa London från mig.

Mollberg och jag laddar till Höganäs och Sofiero i september, så lite ledigt blir det.

Ha' det så länge och som vanligt har jag bara telefonen när jag hittar något vackert men tog kort ändå. Min morgonpromenad, i lördags kl 05.30



Av Yvonne - 24 augusti 2009 21:26

 Jag har varit på Lida förut och ställt ut, varför i allsin dar hittade jag inte den här gången. Körde fram och tillbaka i regnet och blev mer och mer desperat, eller förbannad. Maria körde snällt och beskedligt efter, men till slut var jag tvungen att stanna och ringa för vägbeskrivning, vi stod cirkus 250m från avfarten.

Nåja, väl framme gällde det att vara effektiv (eller..?), tältet ska upp först, en stor rosa förpackning, så vi satte fart upp mot utställningsplatsen med tältet mellan oss.

Uppför en smal och leeeeeeeeerig stig och sisådär mitt i blev det tvärstopp eller rättare sagt vi gled, ner!! Har ni sett AFV, Americas Funniest Homevideos, så vet ni att man redan från början ser att det ska gå åt ... jag ni vet var, och hur det ska sluta. Jag anser mig vara en normalintelligent människa, men i lördags var det slut på den, till och med allt sunt bondförnuft var borta. Ja, det kom ju tillbaka sen, då när det redan var försent och Maria dragit i backen med huvudet först, sen förbrösten och sist brallorna. Jag skrattade faktiskt inte för det låter inte roligt när någon slår sig i skallen. Nu i efterskott kan nog jag fnissa lite, när jag tänker på Marias uppsyn när hon tittar upp alldelel lerig i ansiktet. Måste erkänna att i skrivande stund asgarvar jag, för nu blev det kul.

Funderar fortfarande på varför man slutar tänka när man har bråttom, efteråt hittade vi två små stigar som inte var så branta och leriga, alldeles bredvid vår branta, smala, leriga, knöliga skitstig, men precis den valde vi???

Får inte glömma att tvätta mina vita brallor:-)

Dagen slutade fint, vi åkte hem till Susanne och Torsten i Vallentuna, fick en underbart god middag med mycket vin, kaffe och kaka och mer vin, livet var precis som man vill ha det. Man kan faktiskt inte klaga, ja och så blev Mollefjoll BIS-3 veteran också.

Behöver jag säga att jag sov som en gris, hela natten.

Dag 2, dvs söndag

En solig utställning på Vallentuna flygfält och jag fick äntligen tag i mina blommiga stövlar eller kallas dom så. Ähh, jag sätter in kort nån dag så får ni se, dom är så balla, jag tror att dom är sköna också, men är dom inte det så gör det inget.

Det är som jag alltid har sagt, det behöver inte vara bekvämt, huvudsaken är att det är snyggt:-))

Tjingeling och sov söt, våra nya lampor lyser så fint runt huset.

Javisst, jättekram till alla mina fina vänner, skönt att ha er.


Av Yvonne - 21 augusti 2009 21:40

Gu´va jag är glad att jag är ledig på fredagarna, förstår inte hur jag klarade av det här förr.

Har badat hund och trimmat hela dagen, samtidigt som jag har tvättat kläder, smågluttat på väderprognoser och trimmat igen.

Letade som en galning efter Nyman idag, stod med en blöt nybadad hund i famnen och vrålade efter honom, var tusan är du, hundskrälle?

Till slut måste jag ställa ifrån mig hunden och när jag gjorde det tittade Nyman fram under sängen.

- Var'e nåt speciellt eller (gäsp), du hade elaka rösten på dig, vet du det??

Så var det med den saken, honom går det inte att lura.

Bestämde mig för cirkus 1 ½ timme sedan att jag skulle gå och lägga mig, ja och som sagt jag är på väg fortfarande, skam den som ger sig.

Ska träffa Maria utanför Shell i Bålsta 07.40 så jag hade tänkt få några timmars nannatime innan dess. Lördag bär det av till  Lida och dagen efter Vallentuna och vackert väder blir det, jag känner på mig att vi får en skitkul helg igen.

Nattinatti, suss gott!!



Ovido - Quiz & Flashcards